Prowizoryczny Most Rogoźników
Most Rogoźników na przedwojennych pocztówkach – część pierwsza, druga i trzecia.
Zachwycamy się tymi widokami Mostu Rogoźników z początków XX wieku i czasami nachodzi nas taka refleksja – szkoda, że ten most nie został odbudowany po II wojnie światowej.
Chociaż czy faktycznie nie został?… No właśnie!
Na powojennym zdjęciu zrobionym na ulicy Szopy (niestety nie znamy daty jego powstania) widać, że w miejscu okazałej konstrukcji mostowej – wykorzystując jej pozostałości – pobudowano prowizoryczny most drewniany z drewnianą balustradą.
Ten nowy most – jak wskazuje jeden ze znaków drogowych – przeznaczony był wyłącznie do ruchu pieszego. Chociaż zakaz wjazdu wszelkich pojazdów samochodowych nie dotyczył motocykli jednośladowych. I stąd najprawdopodobniej ten drugi znak informujący o pierwszeństwie ruchu dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.
Dwie panie pozujące do zdjęcia stoją przy ozdobnej barierce, która biegła kiedyś po obu stronach mostu. Na zdjęciu widać, że jedna jej część niknie i opada … być może na zniszczone przęsło, albo nawet i na samo dno Nowej Motławy.
W jezdni dostrzec można jeszcze pozostałości przedwojennych torów tramwajowych. Sam chodnik przedzielony jest fragmentem przedwojennego bruku prowadzącego na wspomniany most. A przy wspominanym już znaku drogowym stoi przekrzywiona lampa – najprawdopodobniej też przedwojenna.
Na drugim planie widać ruiny spichlerzy, które stały kiedyś w równych rzędach na Wyspie Spichrzów. I Stągwie Mleczne.
Zdjęcie z kolekcji Opowiadaczy Historii.
Autor tekstu: Jacek Górski.