Stągwie Mleczne na pocztówkach (część XLI)
Większy format, niespotykany zbyt często kolor, dziwna struktura papieru z postrzępionymi brzegami. Bardzo nietypowo wyglądają Stągwie Mleczne na tej pocztówce. Ale być może przyczyną jest czas jej powstania. Najprawdopodobniej było to w okresie II wojny światowej. Stąd widoczne są na niej – deficyt papieru odpowiedniej jakości, niedobór najpopularniejszych kolorów farb i nieodpowiednie maszyny drukarskie oraz krajalnice do papieru.
Ale skupmy się przez chwilę na samym widoku. Stągwie zajmują wciąż to samo miejsce. Nowy most funkcjonuje. Od strony Długich Ogrodów wjeżdża akurat na niego niewielkie auto osobowe. Szafarnia prowadzi prosto na Ołowiankę. Most Rogoźników stoi nienaruszony (to najprawdopodobniej z niego zrobiono zdjęcie do tej pocztówki). Na nabrzeżu przy ulicy (An der neuen Mottlau) Motławskiej widać fragment zacumowanego statku. Na rogu budynku widać szyld Gebr. Falkner czyli braci Falkner, którzy prowadzili swój rymarsko-materiałowo-tapicersko-meblowy sklep detaliczny i hurtownię na ulicy Milchkannengasse (Stągiewnej) pod numerem 19/20. To jest dokładnie ten sam biznes, który wcześniej przez wiele lat w tym samym miejscu prowadził Eugen Flakowski.
Przesyłka trafiła na pocztę we Wrzeszczu w lutym 1943 roku. A wybita na niej data to 28.2.43.
Bardzo ciekawe jest dokładne miejsce przeznaczenia czyli tam, dokąd miała ona trafić.
Adresat to Oberfähnrich czyli starszy podchorąży Hans Beck (o inżynieryjnym wykształceniu maszynowym).
I U.L.D. w Pillau to nic innego jak Pierwszy Szkolny Dywizjon Okrętów Podwodnych (ULD – Unterseebots Lehrdivision) w Piławie (Bałtyjsku). Przyszłe załogi okrętów podwodnych wywodziły się z czterech Szkolnych Dywizjonów Okrętów Podwodnych. 1.ULD stacjonował kolejno – w Neustadt, Piławie (Pillau) i Hamburgu, 2.ULD w Gdyni, 3.ULD w Neustadt i ostatni 4.ULD w Kłajpedzie (Memel). Trzeci i czwarty ULD szkolił tylko personel techniczny, natomiast dwa pierwsze pozostałe specjalizacje. Interesujący nas Pierwszy Szkolny Dywizjon Okrętów Podwodnych powstał w czerwcu 1940 roku. Jego bazą była wspomniana Piława (w obwodzie królewieckim, na Mierzei Wiślanej, po obu stronach Cieśniny Piławskiej u wejścia do Zalewu Wiślanego), chociaż oficjalnie powstał w Neustadt. W 1944 roku przeniesiono go do Hamburga, gdzie uległ likwidacji w marcu 1945 roku.
Natomiast wspomniana na końcu „Pretoria” to luksusowy statek pasażerski zbudowany w 1936 roku i służący m.in. za okręt bazę… właśnie dla wspomnianej Pierwszej Szkolnej Dywizji Okrętów Podwodnych w Piławie. Kriegsmarine zarekwirowała go w listopadzie 1939 roku. Od stycznia 1940 roku jej bazą było Kiel, a korzystała z niego jednostka z Neustadt. W grudniu tego samego roku skierowano ją do Piławy, gdzie do lutego 1945 pełniła funkcję pływających koszar. Następnie przez kilka miesięcy służyła jako statek szpitalny. Po wojnie jednostka przejęta została przez Brytyjczyków.
I może jeszcze warto przyjrzeć się dodatkowemu stemplowi obok datownika.
EIGENE VORSICHT – BESTER UNFALLSCHUTZ
co na polski można przetłumaczyć jako…
Własna ostrożność – najlepszą ochroną przed wypadkami!
Wydawcą tej pocztówki był Heinrich Hoffmann zwany fotografem Adolfa Hitlera. Jeden z najważniejszych wydawców prasowych magazynów z reportażami fotograficznymi w Rzeszy Niemieckiej. W szczególności jego zdjęcia i książki ze zdjęciami Hitlera wniosły znaczący wkład w nazistowską propagandę fotograficzną. Miejscem wydania tej pocztówki był Poznań. Główna centrala tego wydawcy mieściła się w Monachium, a kolejna w Berlinie. Filia poznańska została założona w 1939 roku.
Widoczny na pocztówce numer to DA 011 (czyżby DA oznaczało Danzig?…)
Oryginalna pocztówka z obiegu pochodzi z kolekcji Opowiadaczy Historii Dolnego Miasta w Gdańsku.
Autor artykułu: Jacek Górski.
Tłumaczenia z języka niemieckiego – Andreas Kasperski.